Friday, 15 December 2017

Ikan puput @ beliak mata

Hari ni beli ikan puput kata sipenjual ikan. Kata suami kat kampung dia orang panggil ikan beliak mata.  Jadi puput pun orang panggil, beliak mata pun orang panggil nemgikut daerah masing2.

Ini la pertama kali tengok ikan ni,  sepupu kepada ikan selangat,  memang banyak tulang katanya.
Jadi teringin nak rasa wakaupun tulang banyak kelar banyak rapat2 kalau goreng sedap rangup.


Wednesday, 1 November 2017

Ikan lepu

Yang ni baru betul ikan lepu batu yang sangat merbahaya kalau terpijak duri yang ada pada badannya.  Boleh membawa maut.

Ikan gedempu

Ini ikan gedempu rupanya orang panggil.  Knab biasa dapat masa mancing kat sungai muar. Tapi suami ingat ikan lepu.  Dia kata kalau ikan lepu memang bahaya, durinya bisa.
Jadi knab pun buang semula ke dalam sungai. Bila google rupanya ikan ni tak lah bahaya.  Yang bahaya ialah ikan lepu batu. Ikan lepu batu betul2 mcm batu.

Ni yang kaknab dapat masa mancing disungai muar


ikan terdapat di malaysia

Keluarga ikan kerapu  


















Wednesday, 26 October 2016

donax variabilis (coquina) - siput remis


Ni siput remis atau nama saintificnya
Ialah donax variabilis atau coquina atau pipi di australia.


Monday, 7 September 2015

Ikan selat

Ni pula ikan selat, juga mancing kat kolam tadahan banjir taman keladi, sungai petani.

Ikan ni banyak tulang, tapi masa nk goreng, kelar rapat2. Goreng garing2 tulangnya pun rangup, rasa manis dan sedap.